Dwars door Koempelland – Gravel (90 km)

Niveau: zwaar
Hoogtemeters: 740 m
Start en finish: Kerkrade Centrum, Markt bij d’r Joep

Download GPX

Ben jij niet bang om 90 km lang af te zien? Gooi jij net als een echte koempel al jouw fysieke kracht in de strijd? Deze rit zit vol uitdaging, natuurschoon én historie. Hier telt één ding: Glück Auf!

Highlights

Je start op de Markt in hartje Kerkrade en kijkt op naar d’r Joep. Dit standbeeld herinnert aan het ooit in deze regio florerende mijnverleden. D’r Joep is sinds 1957 het nationale symbool van de koempels, de mijnwerkers. ‘Koempel’ staat ook voor vriend. Door dik en dun haalden zij met al hun fysieke kracht de steenkool, het zwarte goud, uit de aarde. Houd deze mindset paraat als je start aan deze 90 km lange rit Dwars door Koempelland.

Net als Bram Tankink ga je vooral genieten van de inmiddels van zwart naar groen getransformeerde Euregio. Je zult versteld staan van de fantastische vergezichten, een vleugje Toscaanse Strade Bianche, de bergen en dalen, de monumenten die herinneren aan de koempels en hun gezwoeg. Al dat en meer staat je te wachten. Er zijn meer overeenkomsten in de outfit van een koempel en die van een coureur dan je denkt. De koempel droeg een halsdoek, zweetshirt en koelblech; de coureur een buffy, thermoshirt en bidon! Glück Auf!
Vanaf de Markt zet je koers naar het Pferdelandpark. Door dit landschapspark loopt de zogenaamde witte weg, onze eigen Strade Bianche. Strade Bianche
Je fietst langs de rustig kabbelende Anstelerbeek. Inmiddels ben je op Duits grondgebied en rijd je over een kasseien pad, gelijk Parijs-Roubaix. Hier passeer je Haus Heyden, inclusief de ruïne van de oude waterburcht en zet koers richting Herzogenrath. Strade Bianche
Al snel zie je de Westwall, in de volksmond ook wel Drachenzähne (drakentanden) genoemd, een overblijfsel uit WO II. Drachenzähne
Je rijdt verder via de Eisenbahnallee langs de oude mijn Fürth. De mijn sloot in 1969 haar deuren en het zwarte kolengebied is nu veranderd in een groene oase, waar rust, natuur, het wilde bloemenveld en de fruitbomen een lust zijn om te ervaren. De voormalige mijn Maria Theresia, waar bruinkool gedolven werd, ligt iets verderop aan de andere kant van het gehucht Pley. Misschien dwalen jouw gedachten af en denk je niet direct aan de kracht die deze tour tot nu toe kost. Vergis je niet, de echte Koempelmentaliteit heb je later zeker nodig. Je rijdt verder richting Broicher Strasse. Hier kijk je uit op de Altdorfer Kohlenhalde, in de vorige eeuw in bedrijf als kolenmijn (briketten en bruinkool). Inmiddels is de verandering ingezet om in een groene long bewegen, sporten, wonen, werken en recreëren samen te laten smelten. Altdorfer Kohlenhalde
Langs het ruige Broichbachtal fiets je naar Eschweiler. Je rijdt voorbij de stuwvijver die een overblijfsel is van vroegere tijden toen waterkracht centraal stond. Eschweiler laat je sporen zien van het mijnverleden. Op jouw route kom je veel watermolens tegen, die zorg droegen voor het wegpompen van water zodat in de 16e en 17e eeuw steenkoolwinning hier een feit werd. Een van die molens is de Frenzer Mühle. Een mooie plek voor een pauze. Altdorfer Kohlenhalde
Je rijdt door de velden en geniet van het uitzicht, zoals bij Neu-Lohn. Neu-Lohn
In Blumendorf zie je een tastbare herinnering aan de Mijn Maria die hier van 1848 tot in 1962 in bedrijf was. Je rijdt verder en de wegen maken soms plaats voor paden en uitdagende hellingen. Mijnschacht Maria
Aan jouw rechterhand zie je de voormalige Anna I en Anna II in Alsdorf. In 1930 vond hier de grootste mijnramp in de regio plaats: 271 mijnwerkers vonden de dood bij een ondergrondse mijngasontploffing. Van dat alles is geen spoor meer te bekennen. Koers aan op de Noppenberg. Je trappers draaien stevig rond en je kijkt uit naar de klimmetjes die komen, met als beloning een spectaculair uitzicht. Daarna daal je af naar het hart van Herzogenrath met haar (stuw-)vijvers. de Noppenberg
Bij de grensovergang ga je linksaf en zet jij je schrap voor de beklimming van het Duivels Bosch, ofwel de Muur van Rolduc. Deze beklimming is 1 kilometer lang. Je overbrugt 50 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 5% (het steilste stuk is 18%). De Muur van Rolduc
Deze fysieke inspanning lever je graag. Net als de koempels in de mijnbouw, die alles gaven om veilig boven te komen. Misschien ben je toe aan een pauze. Loop dan gerust binnen bij Abdij Rolduc en strijk neer bij Brasserie De Kanunnik. Of op het terras dat is omgeven door monumentale gebouwen.
Als je verder wilt trappen, dan koers je richting Berenbosweg. Deze maakte jarenlang deel uit van het parcours van de toen nog UCI-2.0 wedstrijd Eurode Omloop voor Elite en Beloften. Hier daal je rap af (11%) en met wat bochtenwerk, is het uitkijken geblazen. Je steekt over richting Duitse grens en gaat linksaf. Hier staat de enige abdijmolen van Nederland: de Baalsbruggermolen, die meer dan 900 jaar oud is. Baalsbruggermolen
Dan fiets je door het Wormdal en via het bruggetje over de Worm richting Nederland (Wolfsweg). De Eygelshovergracht en Kaffebergsweg leiden jou naar nog een gedeelte van het NK wielrennen parcours van 2012/2013. Dit gedeelte rijd jij vanaf de makkelijke kant: de Mont Chèvre daal je af. Afdaling Mont Chèvre
Lucky you! Je rijdt langs Kasteel Erenstein en vervolgens linksaf onder het viaduct door. Een laatste pittige beklimming en je bent terug op de Markt, waar je d’r Joep een knipoog geeft om vervolgens na te genieten op een van de vele terrassen. De markt van Kerkrade