Lezing Doris Schillings Laurens Bisscheroux
In zijn jonge jaren twijfelt Bisscheroux tussen twee roepingen: kunstenaar of priester. Zijn vader heeft een bouwbedrijf en kiest voor de praktische oplossing: zijn zoon komt als opvolger in de zaak. Na het kleinseminarie en de MULO volgt Laurens eerst een opleiding aan de kunstnijverheidsschool in Maastricht en vervolgens aan de MTS /HTS. Vanaf 1957 werkt hij in de
timmerwerkplaats van zijn vader waar hij meubels ontwerpt.
Samen met anderen richt hij het “Euroteam” op, dat meubelontwerp verbindt met architectuur en planologie, in 1960 begint hij een eigen architectenbureau.
Tussen 1960 en 1980 volgen spraakmakende ontwerpen voor karakteristieke bouwwerken die deels tot iconen worden in de Oostelijke Mijnstreek. al wordt met een deel van zijn gebouwen zeer oneerbiedig omgegaan.. Dit roept de vraag op: welk recht heeft een architect nog met betrekking tot zijn werk wanneer het eenmaal is opgeleverd?
De Rodahal: het meest karakteristieke gebouw van Kerkrade -ontworpen voor het WMC met een uniek hangdaksysteeem- wordt zodanig verbouwd dat de richting is gedraaid en de oorspronkelijke achterzijde met waterbekken en mozaïekmuur geheel verloedert.
Het Socioproject in Eygelshoven: een voor de tijd bijzonder complex van sociaal-culturele openbare ruimte met alle voorzieningen waaraan het gemeenschapsleven behoefte heeft wordt zonder concept deels gesloopt, deels verbouwd en vooral van zijn bijzondere kleurenschema ontdaan.
Het iconische AZM-gebouw: in buiten- en binnenontwerp qua opbouw van de ruimtes, qua materiaalkeuze en kleurstelling geheel doordacht in een concept, wordt gewoon gesloopt in plaats van gebruik te maken van de modulaire opbouw, die een uitbreiding volgens hetzelfde concept al had ingepland.
Alleen het politiebureau in Kerkrade, voor welk ontwerp Bisscheroux zich wegens de landelijke ligging heeft laten inspireren door de Zuid-Limburgse boerderijen, heeft de tijd zonder noemenswaardige verbouwingen doorstaan.
Jammer, dat de bezitter zo mag ingrijpen in het werk van de architect. Van de ‘Nachtwacht’ is eens een stuk afgeknipt, omdat die tussen twee deuren moest passen, maar zou u echt de ‘Mona Lisa’ kopen en er een snor op schilderen of in de ‘Aardappeleters’ een biefstuk erbij schilderen?
Kunsthistorica Doris Schillings verzorgt lezingen over uiteenlopende onderwerpen in Eygelshoven.