Bach Hohe Messe

Bach schreef zijn Hohe Messe aan het einde van zijn leven in 1749. Nog steeds is het een raadsel waarom en voor wie hij het werk geschreven heeft. Was het wellicht een ultieme proeve van zijn kunstenaarschap? Zeker is dat hij daarbij rijkelijk gebruik maakte van eerder gecomponeerd werk zoals een jubelend Sanctus uit 1724, delen uit cantates en een Kyrië en Gloria uit 1733.  

Groots is de bezetting van de Hohe Messe met vijf solisten en een vijfstemmig koor, soms dubbelkorig. Kleurrijk is het orkest met trompetten, pauken, hoorn, hobo’s, fluiten, fagotten, strijkers en basso continuo. Bach werkte elk deel minutieus uit en gaf het zijn eigen onderscheidend karakter.

Bach’s nalatenschap

Zijn tanende gezondheid – Bach was bijna blind – betekende dat zijn zonen Carl Philippe Emanuel en Johann Christoph Friedrich hun vader hebben geholpen om zijn zwanenzang aan het papier toe te vertrouwen. Dat was de verrassende uitkomst na röntgenologisch onderzoek van het handschrift.

Het is onwaarschijnlijk dat Bach zelf zijn Hohe Messe ooit heeft gehoord; hij stierf in 1750. Het werk is Bach’s laatste statement en geldt als een imposante verzameling van misdelen die de grote meester ons absoluut wilde nalaten.

 30 jaar Ad Mosam Barok – Een onvergetelijk mooi jubileumjaar

Ad Mosam Barok is het Limburgse topensemble dat graag verrast met avontuurlijke concerten met – de naam zegt het – barokmuziek. Muziek uit de periode 1600 tot 1750, van Monteverdi tot Bach. Daaronder bevinden zich kleine pareltjes van Duitse meesters en grote juwelen zoals Bachs Johannes Passion en Weihnachtsoratorium. Dit theaterseizoen viert Ad Mosam zijn 30-jarig bestaan. In dit jubileumjaar komt de volledige breedte van het barokspectrum aan bod in drie prachtige concerten.